Voor elektrisch materieel moet je een juiste en zekere energievoorziening inrichten. Netcongestie vraagt daarbij om flexibele oplossingen, zoals het gebruik van accucontainers of waterstof. We onderzoeken hoe jij de laadinfrastructuur op een kosteneffectieve manier kiest en inricht.
De overgang naar emissieloos bouwen vraagt om een doordachte aanpak van laadinfrastructuur. De drie hoofdstappen uit de routekaart laadinfrastructuur bouw zijn als volgt:
Stap 1: Gebruik bestaande netaansluitingen en laadinfra. Maak optimaal gebruik van bestaande netaansluitingen op werklocaties, bedrijfsterreinen en openbare laadpunten. Dit is vaak de snelste en meest kostenefficiënte stap om elektrisch materieel in te zetten.
Stap 2: Gebruik externe laadpleinen wanneer er geen bestaande netaansluiting of laadinfrastructuur is op locatie. Dit vereist mogelijke inzet van (meerdere) batterij containers. Binnen 10-15 km van een bouwplaats kunnen deze laadpleinen een relatief voordelige keuze zijn. Deze laadpleinen kunnen gedeeld worden met andere partijen en zorgen voor schaalvoordelen en efficiëntie.
Stap 3: Maatwerkoplossingen. Voor afgelegen locaties waar er geen beschikbaarheid is van een netaansluiting of bestaande laadinfrastructuur (laadpalen/laadpleinen) zijn maatwerkoplossingen nodig, zoals waterstofaggregaten of andere duurzame energiedragers.
Bijvoorbeeld door een zelfvoorzienende bouwkeet te plaatsen met zonnepanelen of windenergie of containers met batterijen (al dan niet aangesloten op het net of met zonnepanelen). Je kan ook denken aan mobiele laadpalen of mobiele zonnepanelenvelden voor bijvoorbeeld buitenstedelijke GWW-projecten.
Op afgelegen plekken zonder stroomvoorziening kan waterstof een belangrijke rol spelen. Waterstof heeft een grote energiedichtheid, waardoor inzet van een waterstofgenerator en -cilinder uitermate geschikt is. Een 10 voet container waterstof staat gelijk aan circa 5000 kWh energie. Dit betekent effectief 4 weken emissieloze inzet van een gemiddelde grootte graafmachine!
Er bestaan oplossingen waarmee je een bouwlaadpas kan inzetten. Hierbij gebruik je een bestaande laadpaal om bijvoorbeeld een batterijcontainer of materieelstuk op te laden.
Zorg dat de benodigde energiebehoefte helder is en dat je een scan hebt van bestaande netaansluitingen of laadinfra op en/of in de buurt van de bouwplaats. Gebruik waar mogelijk vaste stroompunten dichtbij de bouwplaats om accutransport en bijbehorende uitstoot te voorkomen. Denk hier bijvoorbeeld aan de Laadkaart voor de bouw.
Zorg voor specifieke trainingen over het gebruik, onderhoud en de veiligheid van elektrisch materieel. Veel is nieuw en moet worden doorgrond: de startprocedure en laadwijze van de machines verschillen bijvoorbeeld onderling sterk. Kennis en ervaring opdoen en deze binnen en buiten de organisatie delen, is van belang om de overgang naar ZE werken mogelijk te maken.
Inzicht in het energieverbruik van elektrische mobiele werktuigen helpen om de inzet en het laadproces te optimaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van:
Portals om gegevens uit voertuigen te exporteren zijn in de praktijk nog onvoldoende beschikbaar en lastig toegankelijk. Eis daarom bij aanschaf van een elektrisch materieelstuk voor de hele levensduur volledig inzicht en toegang tot de data van jouw machine.
In de praktijk blijkt dat verhuurders en fabrikanten niet altijd begeleiding bieden bij het gebruik en laden van ZE-materieel, terwijl dit voor elk type machine anders kan zijn. Vraag daarom altijd om een laadinstructie, zodat het materieelstuk veilig wordt geladen.
Houd rekening met vermogensverlies door weersomstandigheden, vooral tijdens de winter. Zo voorkom je onverwachte stilstand. Bij lage temperaturen kost het opwarmen van de batterij en de cabine extra energie. Houd dus voldoende marge aan, afhankelijk van de omstandigheden.
Zorg voor strikte veiligheidsprotocollen rondom het gebruik en transport van batterijen, vooral bij het voldoen aan ADR-normen (de Europese normen voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg).
Los van de hogere aanschafwaarde/huur van elektrisch materieel, kunnen ook de kosten stijgen voor de energielogistiek, bouwplaatsinrichting en verzekeringspremies. Lagere kosten voor het energieverbruik compenseren dit (gedeeltelijk).
In deze case study van het festival Into the Great Wide Open 2024 op Vlieland behandelen we de voordelen en de uitdagingen van de transitie naar emissievrij bouwmaterieel voor buitenevenementen en festivals.
In deze case study worden verschillende voorbeelden van laadhubs uitgelicht.
Emissievrij Festival Into The Great Wide Open
Waterstof op de Bouwplaats
Waterstof op de Bouwplaats: overhandiging van de handleiding
Ga naar Tools om de Laadkaart in groot formaat te openen!